Wie ben ik
Mijn naam is Jolanda Geertse. In mijn leven (zowel in mijn werk als gezin) staat het werken met kinderen centraal. Na mijn studies Pedagogiek en de Pabo, heb ik 12 jaar met veel plezier gewerkt als groepsleerkracht en 5 jaar als gymleerkracht op meerdere basisscholen.
Om kinderen beter en gerichter te kunnen helpen op school ben ik de opleiding Remedial Teacher gaan volgen. Hiermee kon ik goed achterhalen wat de achterliggende problematiek was bij kinderen en ze gericht hulp bieden. Ik ben lid van de LBRT, de landelijke beroepsvereniging voor Remedial Teachers.
Mijn huidige werkzaamheden richten zich op het kinderen begeleiden thuis of op school. De begeleiding kan bestaan uit het aanleren van sociale vaardigheden, vergroten van zelfstandigheid (zowel thuis als op school) of kan meer gericht zijn op schoolse zaken (remedial teaching). Bij kinderen met een leer of ontwikkelingsachterstand kan het nodig zijn om de lesstof aan te passen. Door met kennis te kijken naar de taal-spraak ontwikkeling kan de lesstof aangepast worden aan de belevingswereld en het cognitieve niveau van een kind. Bij alle kinderen is maatwerk het uitgangspunt. Daarnaast denk ik graag mee met ouders mee hoe zij thuis hun kind kunnen begeleiden.
- "ik moet "tafels oefenen met mijn kind thuis, hoe pak ik dat aan?
- "welke (digitale) hulpmiddelen zijn er beschikbaar?"
- "mijn kind wil niet lezen, hoe motiveer ik haar?"
- "mijn dochter in groep 4 leest nog spellend, is dat normaal"
Als fanatiek sporter weet ik als geen ander dat je moet trainen om een bepaalde prestatie neer te zetten. Soms levert een bepaalde training te weinig op en pas je de training aan. Zo werk ik ook in de begeleiding van kinderen. Voor ieder kind wordt gekeken wat nodig is. Een kind zal moeten trainen/oefenen en soms moet er op een andere manier naar iets gekeken worden.Welke doelen kunnen gehaald worden en wat heb je nodig om dat te bereiken? Zo krijgt ieder kind een begeleiding op maat.
Voor ik begin met de begeleiding breng ik in kaart wat het startniveau van de leerling is. Dit kan aan de hand van gegevens van school en zonodig het maken van toetsen-dictees. Na een intake gesprek met de ouder kan een gesprek met school gepland worden.