Tegenvallende resultaten op school en nu?
Op veel scholen zijn deze week de verslagen/rapporten uitgedeeld. Voor de meeste kinderen en ouders een soort bevestiging van(...)
mobiele praktijk voor remedial teaching
30 juni 2015
Op veel scholen zijn deze week de verslagen/rapporten uitgedeeld. Voor de meeste kinderen en ouders een soort bevestiging van(...)
22 juni 2015
Boeken met een diepere laag Onlangs kreeg ik een exemplaar van “Het leven van een loser” van iemand. Achteloos(...)
16 juni 2015
Dyslexie verklaring en dan? Stel je hebt een kind met dyslexie. Dat je kind dyslexie heeft staat officieel in(...)
2 juni 2015
Lesgeven met passie Wat er leeft in de zee Welke lessen zijn voor kinderen interessant? Dat zijn lessen waarbij(...)
In mijn praktijk kom ik regelmatig kinderen tegen die moeite hebben met schrijven.
Uit onderzoek blijkt dat leren schrijven wel degelijk nut heeft. Jolien Francken van de Radboud Universiteit heeft in 2013 een literatuurstudie afgerond naar het effect van typen en schrijven op de leesvaardigheid. Daar kwam uit naar voren dat schrijven met de hand andere effecten op de hersenen heeft dan typen. Ten eerste zorgt schrijven voor een betere ontwikkeling van de fijne motoriek. Ten tweede leer je beter waarnemen als je een daarmee samenhangende handeling uitvoert. Dit geldt dus ook voor lezen en schrijven.
Schrijven is dus van invloed op de leesvaardigheid. Maar het is niet zo dat schrijven beter is dan typen. Het werkt alleen anders in onze hersenen. Er is geen enkel bewijs dat als kinderen niet zouden leren schrijven, ze dan niet in staat zouden zijn om te leren lezen. Jolien Francken stelt alleen dat de motorische component van het schrijven het leren lezen vergemakkelijkt. Haar conclusie is dat het belangrijk is om aandacht te blijven besteden aan schrijfvaardigheden en dat meer onderzoek nodig is naar de effecten van het gebruik van laptops en i-Pads op scholen.
Hoewel sommige mensen dus menen dat goed kunnen schrijven tegenwoordig niet meer zo erg belangrijk is, moet het belang van een net handschrift en een soepele manier van schrijven niet worden onderschat. In het voortgezet onderwijs en in het beroepsleven wordt nog steeds veel met de hand geschreven.
Het gebruik maken van tablets als hulpmiddel moet natuurlijk niet vergeten worden. Kinderen die echt veel moeite hebben met schrijven, kunnen er baat bij hebben soms de tablet te gebruiken.
Als er in de groep een verhaal geschreven moet worden, en het schrijven zelf belemmert een kind in het maken van het verhaal, laat de leerling dan gebruik maken van een laptop.