Tegenvallende resultaten op school en nu?
Op veel scholen zijn deze week de verslagen/rapporten uitgedeeld. Voor de meeste kinderen en ouders een soort bevestiging van(...)
mobiele praktijk voor remedial teaching
30 juni 2015
Op veel scholen zijn deze week de verslagen/rapporten uitgedeeld. Voor de meeste kinderen en ouders een soort bevestiging van(...)
22 juni 2015
Boeken met een diepere laag Onlangs kreeg ik een exemplaar van “Het leven van een loser” van iemand. Achteloos(...)
2 juni 2015
Lesgeven met passie Wat er leeft in de zee Welke lessen zijn voor kinderen interessant? Dat zijn lessen waarbij(...)
23 mei 2015
Positieve kanten van kind met autisme Waar kinderen met autisme sterk in zijn. Kinderen met autisme voelen emoties van(...)
Dyslexie verklaring en dan?
Stel je hebt een kind met dyslexie. Dat je kind dyslexie heeft staat officieel in een verklaring.
En dan?
Je kan het gebruiken als een soort van vrijbrief: “Dat hoef ik niet te doen of te kunnen, want ik heb dyslexie” (een uitspraak die hier in huis wel eens klonk)
Op de basisschool wordt vaak rekening gehouden met dyslexie tijdens het afnemen van toetsen. Voor sommige toetsen zijn mondelinge versies beschikbaar. Mijn zoon vertelde laatst dat een medeleerling de tekst bij een begrijpend lezen toets voor hem voorlas. Een andere keer had de juf de hele tekst ingesproken en kon hij de tekst afluisteren en zelf stopzetten.
Dit kan uiteraard alleen bij een toets die niet het lezen zelf maar een ander onderdeel zoals begrijpend lezen toetst.
Dat er hulpmiddelen zijn wil natuurlijk niet zeggen dat het lezen niet meer geoefend moet worden. Blijf het lezen stimuleren, liefst dagelijks enkele bladzijden lezen zodat er leeskilometers gemaakt worden. Want lezen blijft hard nodig. Voor bepaalde vakken/onderdelen kunnen er hulpmiddelen ingezet worden maar dat geldt lang niet voor alle vakken.
Dyslexie is iets blijvends, wat niet wil zeggen dat je bij de pakken neer moet gaan zitten of dat hulp zinloos is. Met die dyslexie kun je wel leren omgaan. Wat kan een kind zelf doen, waar heb je als kind hulp bij nodig en wat kan er op school en thuis gedaan worden?
Als je thuis met je kind leest, is het handig om wat leestips mee te krijgen.
• Kies om te beginnen een boek wat je kind aanspreekt
• Stel het aantal te lezen bladzijden van te voren vast
• Komt je kind niet uit een woord, zeg het voor (tijdelijk voorzeggen leidt tot sneller automatiseren van het leesproces)
• Houdt de sfeer ontspannen (Juist als je kind moeite heeft met lezen is het belangrijk te blijven lezen, want ‘lezen leer je door te lezen’ )
• Lees dagelijks 10 minuten (Het is beter voor de leesontwikkeling iedere dag tien minuten samen te lezen of voor te lezen dan dat je eén keer per week een uur hieraan besteedt).
Verder verwijs ik graag naar de 10 leestips die je gratis kunt downloaden op mijn site https://geertse-rt.nl/
Belangrijk is natuurlijk dat er overleg is met school. Vraag de leerkracht wat er in de groep gedaan wordt op het gebied van extra hulp voor kinderen met dyslexie. De meeste basisscholen hebben een dyslexieprotocol waarin dit soort zaken beschreven en vastgelegd zijn. http://www.steunpuntdyslexie.nl/dyslexie-op-school/protocollen-dyslexie/
Kijk wat je zelf thuis met je kind kan doen en zorg dat je op 1 lijn hiermee zit. En als dit alles niet genoeg is (als er geen vooruitgang of stagnatie is) kijk dan of je hulp kunt inschakelen van een remedial teacher. Als je kind veel tijd besteed aan oefenen met spellen en lezen en er is geen vooruitgang zichtbaar, kan dit frustraties oproepen. Dat is zonde van de energie en wellicht is het dan tijd voor een andere aanpak.