Tegenvallende resultaten op school en nu?
Op veel scholen zijn deze week de verslagen/rapporten uitgedeeld. Voor de meeste kinderen en ouders een soort bevestiging van(...)
mobiele praktijk voor remedial teaching
30 juni 2015
Op veel scholen zijn deze week de verslagen/rapporten uitgedeeld. Voor de meeste kinderen en ouders een soort bevestiging van(...)
22 juni 2015
Boeken met een diepere laag Onlangs kreeg ik een exemplaar van “Het leven van een loser” van iemand. Achteloos(...)
16 juni 2015
Dyslexie verklaring en dan? Stel je hebt een kind met dyslexie. Dat je kind dyslexie heeft staat officieel in(...)
2 juni 2015
Lesgeven met passie Wat er leeft in de zee Welke lessen zijn voor kinderen interessant? Dat zijn lessen waarbij(...)
Enkele maanden geleden werd ik aangesproken door een vader met een zoon in groep 8. De vader begreep niet hoe het nu met de Cito-eindtoets zat. Hij beheerst de Nederlandse taal nog niet helemaal (zijn kinderen zijn overigens wel in Nederland opgegroeid) en vroeg zich af of het daar aan lag. Hij vertelde over zijn zoon Hassan (niet zijn echte naam) die volgens zijn juf een laatbloeier was. Met begrijpend lezen scoorde hij eind groep 6 laag, maar gaandeweg toonde hij hierin duidelijk een stijgende lijn. Met andere vakken scoorde hij goed tot zeer goed. (Begin groep 7 had hij aanvankelijk Havo-tl advies, later werd dat Havo).
De juf wilde hem aanmelden voor de NIO toets* omdat ze zich afvroeg of zijn stijgende lijn wel een blijvende lijn was. Vader vroeg zich af waarom er nu een andere toets dan de Cito-eindtoets genoemd werd.
Vader is akkoord gegaan met aanmelden voor NIO toets en hieruit bleek dat zoonlief zeker naar Havo/Vwo kan.
Tja dan vraag ik me toch af waarom de Cito eindtoets nu verplaatst is....
Als redenen worden genoemd dat er weinig tot geen onderwijs meer gegeven wordt in de laatste maanden na de Cito toets en dat er vanuit het middelbaar onderwijs te veel belang gehecht wordt aan de uitslag van de cito toets.
Maar de Cito toets zo gebruiken is nooit de bedoeling geweest. Als het goed was telde het advies van de leerkracht altijd al zwaarder en werd dit advies gebaseerd op alle toetsen, inclusief de eindtoets. Ton Duif (voorzitter Algemene Vereniging Schoolleiders) is wel voorstander van een schoolkeuzeadvies wat niet gebaseerd is op de Cito-eindtoets, maar heeft wel de nodige kanttekeningen bij het gebruik van de Cito-eindtoets.
Ton Duif,
“Een verschuiving van de Cito-toets naar het einde van het schooljaar zorgt er voor dat leraren weer zelf het schoolkeuzeadvies geven en dat dit niet wordt gebaseerd op de Cito-score. Dat vind ik een goede zaak. Het is overigens nooit nodig geweest alle kinderen de Cito-eindtoets af te nemen, alleen als de school twijfelt aan het te geven advies. En hoewel de Cito-toets daar niet voor was bedoeld, baseerden teveel scholen in het voortgezet onderwijs hun toelatingsbeleid veel te veel op die uitslag. Zo gaat onnodig talent verloren.”
Ik hoop dat ouders ook goed op de hoogte zijn van het gegeven wat je kan doen als de Cito score toch hoger uitvalt:
Het advies van de leerkracht is dus doorslaggevend. Als je score op de eind toets hoger uitvalt, kan je nog in gesprek gaan met de leerkracht. Op de site centrale eindtoets is te lezen:
“Het kan zijn dat je de Centrale Eindtoets veel beter of juist veel slechter hebt gemaakt, dan je school van te voren dacht. Maak je de Centrale Eindtoets beter dan de school had gedacht, dan moet je school opnieuw naar het advies kijken. Heroverwegen wordt dat genoemd. Dat doen ze in overleg met jou en met je ouders/verzorgers. Het kan zijn dat het schooladvies dan wordt aangepast, maar dat hoeft niet”.
(als je de eindtoets slechter maakt, verandert er niets en blijft je schooladvies gewoon staan).Zie: www.centraleeindtoetspo.nl/leerlingen-en-ouders/over-de-toets/schooladvies/
De Cito toets is in de jaren negentig ingevoerd als onafhankelijk toetsinstrument. Een objectieve meetlat.
Hij is ontstaan vanuit de observatie dat de aanwezigheid van objectieve gegevens over de prestaties van leerlingen ervoor kan zorgen dat leerlingen met een zwakkere sociaal-economische achtergrond minder snel onderschat worden.
Daarbij is het belangrijk om te blijven zien dat een eindtoets een tweede gegeven is, dus naast het advies van de leerkracht staat.
Natuurlijk is het fijn dat middelbare scholen niet meer alleen naar de score van de Cito eindtoets kunnen kijken, hoewel ik me afvraag of er nu niet veel belang gehecht gaat worden aan de scores van het leerlingvolgsysteem of de entree toets in g. De zogenaamde sluipwegroute....
* De Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau (NIO) is een Nederlandse test voor het onderwijs en wordt voornamelijk gebruikt om te testen welk onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs het beste bij het kind aansluit.
Geef een reactie